امی لی (Amy Lee – Vocals) متولد 13 دسامبر 1981 در ریورساید کالیفرنیا . دو خواهر به نام های کری 16 ساله ، لاری 14 ساله و یک برادر به نام رایی 11 ساله دارد. پدرش ، جان لی ، گیتاریست ارشد گروه موسیقی " جان لی و هاردلاک" بود و از کودکی به امی گیتار زدن را آموخت.
امی در کنار آموزش گیتار از کودکی به آموختن درس های کلاسیک پیانو پرداخت و طی نه سال به خوبی پیانو زدن را آموخت. او از 12 سالگی به گروه نوازندگان مدرسه اش پیوست و در مسابقه های منطقه ای و ایالتی مختلفی شرکت کرد. تمام اعضای خوانواده ی امی نوازندگان خوبی هستند.
امی در ارکانزاس بزرگ شد و از همان نوجوانی به ترانه سرایی رو آورد . هنرمندان مورد علاقه اش استیوی واندر ، نیروانا ، بت گیبونز ، کارول کایند و توری آموس هستند . او همیشه رویای راه انداختن یک گروه موسیقی راک متفاوت از سایرین را در سر داشت .
در نوجوانی در یک کمپ با بن مودی آشنا شد و بعدها بسیار به هم علاقه مند شدند و با هم مدتی نامزد بودند.
کارهای ابتدایی گروه به نظر خود اعضای گروه موسیقی مرده بود و به درد افراد پیر میخورد!
گروه در مقایسه با گروه های محلی دیگر موفقیت چندانی نداشت اما به تدریج با افزوده شدن هندمندانی چون توری آموس و دنی الفمن حس و حال دیگری پیدا کرد . مودی درباره ی آن روزها میگوید " ما اجرای زنده نداشتیم و هیچ کس نمیدانست که ما کجا هستیم و اصلاً کی هستیم . ما پولی نداشتیم که یک شوی زنده راه بیندازیم و یا به نوازندگان جدید دستمزد بدهیم."
« امیلی » ( خواننده و رهبر گروه ) - « تری بالسامو » ( گیتاریست ) - « تیم مک کورد » ( بیسیست ) می باشند . دو عضو مهمان گروه که پس از اخراج « جان لی کامپت » ( گیتاریست ) و ترک « راکی گری » ( درامر ) از گروه به اونسنس ملحق شدند : Will Hunt ( درامر ) و Troy McLawhorn ( گیتاریست ) تا پایان تورهای اونسنس در تابستان ۲۰۰۷ گروه اونسنس رو همراهی می کنند .
خصوصیت منحصر به فرد آهنگهای Evanescence که اونها رو از هر نظر با بقیه آهنگها متمایز میکنه شعر های فوق العاده پر معنی و عمیق اونهاست . آهنگهایی مثل my immortal و tourniuet و imaginary و ... دارای بالاترین سطح محتوا هستن . به نظر من amy lee و ben moody قبل از اینکه آهنگساز خوبی باشن شاعرهای قابلی هستن.
در مورد آلبوم fallen همونطور که گفتم 11 تا آهنگ داره که آهنگهای bring me to life,hello,my last breath , taking over me , going under ,haunted رو amy lee نوشته و آهنگهایimaginary , every body’s fool , my immortal ,whisper رو ben moody نوشته که متن آهنگهاش از آهنگهایی که amy lee ساخته بهتره آهنگ tourniquet رو هم rocky gray درامر گروه نوشته که مال گروه سابقش یعنی soul embraced هستش که یک گروه christian metal بوده و اصطلاحا این آهنگ cover شده (به اجراهای یک artist از یک artist دیگه میگن cover )
شاید یکی از دلایلی که evanescence در ایران خیلی طرفدار نداره اینه که تا معنای آهنگها رو نفهمی از آهنگاشون خوشت نمیاد . یعنی نقطه قوت آهنگاشون متن شعرهاشون هستش و نه موسیقی آهنگاشون ولی به محض اینکه متن آهنگاشونو برای خودت ترجمه میکنی دیوونه این گروه میشی
در ضمن آلبوم بعدیشون هم قراره اوایل سال جدید (میلادی) به بازار بیاد
در مورد amy lee هم باید بگم دوست پسرش shaun morgan از گروه seether هستش که آهنگ broken رو هم با هم خوندن.
amy lee به گروه korn خیلی علاقه داره و جدیدا آهنگ thoutless اونها رو تو کنسرتهاشون اجرا میکنن.
ben moody هم که از band جدا شد برای avril lavigne و jessica simpson چند تا آهنگ ساختش.
حالا میرسیم به آهنگ bring me to life که احتمالا همتون شنیدینش:
این آهنگ sound track فیلم evil dead هم هستش و paul mccoy از گروه stones 12 هم در اون خونده و خیلی راحت evanescence رو به اوج شهرت رسوند هفته ها در صدر چارتها بود و خیلیها از جمله من رو جذب این گروه کرد.
نکته جالب هم اینکه amy lee در یکی از مصاحبه هاش گفته بود که این آهنگ باعث شده که یک نفر از خودکشی کردن منصرف بشه
نکته جالب در مورد ساخت این ویدیو اینه که amy باید واقعا از یک دیوار صاف بالا میرفته که البته اون هم این کار رو میکنه!
ویدیو بعدی اونها going under بود که در آلمان و همچنین LA ساخته شد ویدیو موفق بعدی my immortal بود که در بخش قدیمی شهر بارسلون اسپانیا ساخته شد و ویدیو آخرشون هم every body’s fool بود که در LA ساخته شد. هر چند من معتقدم هر 11 تا آهنگ fallen توانایی single شدن رو داشتن
در مورد جوایزی که evanescence دریافت کرد باید یک توضیح مقدماتی بدم:
همونطور که میدونید در امریکا جشنواره های زیادی در مورد موسیقی بر گزار میشه و یکی دو تا نیست مثل : AMA american music awards – VMA video music awards – teen choices awards – much music awards – billboard – grammy – WMA world music awards و خیلیهای دیگه ولی باید بهتون بگم اسکار موسیقی و پر ارزش ترین جوایز در دنیای موسیقی grammy هستش که جایزش به شکل یک شیپور طلاییه بعد از اون هم VMA که مال mtv هستش
evanescence grammy تقریبا در تمامی فستیوالهای بالا nominee (کاندیدا) شده بود. درهم تو 5 بخش کاندیدا بودن که 2 تاشو بردن best new artist– best hard rock performan .

1 comment so far

Add Your Comment
  1. kaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaret doroste va blog kheili tooppi dari